Aby odbiorca odkrył twoją działalność powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, ale również zatroszczyć się o jej pojawianie się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest zawartość strony i to czy systematycznie pojawiają się na niej kolejne fachowe i pomocne dla użytkownika artykuły. Ale nie wolno także pominąć tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest korzystanie z PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.
Private blog network – kto stosuje PBNy?
PBNy są prywatne, gdyż są budowane a potem administrowane przez jeden podmiot (przeważnie przez firmę SEO lub sporą agencję marketingową), który kontroluje jakość dostępnych tam artykułów. Prywatne sieci portali są zwykle stosowane jako jeden z elementów szerszej strategii reklamowej, co należy mocno zaznaczyć, ponieważ najlepsze rezultaty ich użycia widać w stosunku do stron, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci portali nie tylko pozwalają na wygenerowanie dużej liczby linków przychodzących do witryny, ale także na ich urozmaicenie, co jest dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za słaby punkt PBNów można uznać to, że ich wykonanie to spory koszt, a potem konieczne jest przeznaczenie niemałej ilości godzin na utrzymanie ich na właściwym poziomie.
Jak wykorzystać PBN? Proponujemy wizytówki NAP i publikacje z linkiem kanonicznym
Prywatne sieci blogów bardzo dobrze zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, bo można za ich pośrednictwem publikować artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to NAP? To w zasadzie każda publikacja online, gdzie zaprezentowane są najistotniejsze dane telekontaktowe firmy – jej pełna nazwa, adres e-mail lub telefon i adres stacjonarny. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim także strona na portalu społecznościowym, zakładka w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym lub artykuł, w którym podano firmowe dane teleadresowe.
Następna efektywna metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. To republikacja rzetelnych artykułów z dodaniem linku do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takim przypadku roboty wyszukiwarek przeważnie oceniają wyżej wartość oryginalnego artykułu, bowiem napotykanie linków do niego na rozmaitych witrynach w sieci traktują jako dowód, że pod wskazanym adresem kanonicznym opublikowane są rzetelne, godne uwagi informacje. Publikacje z canonicalem są najefektywniejsze przy tekstach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym ważne jest pozyskanie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych w szczególności z prawem, aktualnymi wydarzeniami, inwestycjami czy zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO