Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Nierzadko była pewną formą zachęty dla pracownika. Dzisiaj z uwagi na nadal trwający stan pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Jednak nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym systemem pracy. Kluczem jest właściwa organizacja. Jak zatem efektywnie wykonywać pracę z domu?
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, mnóstwo korporacji postanowiło przenieść na tryb home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli dotychczas styczności z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu bywa ogromnym wyzwaniem, gdyż wymusza dostosowanie się do kilku nowych reguł.
Jak wykorzystać atuty i złagodzić niedogodności związane z pracą zdalną?
Na wstępie trzeba zorganizować sobie komfortowe miejsce do pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Aczkolwiek nie zawsze jest to wykonalne. Czasem mamy tylko kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie stolika lub biurka i to też się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, aby strefa pracy była odseparowana od strefy prywatnej. Obowiązkowo trzeba także zwrócić uwagę na oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w domu wygodnego biurka czy krzesła to warto zdecydować się na jego zakup na wyprzedaży czy też sprawdzić lokalne propozycje sprzedaży w internecie.
Dokładne rozplanowanie trybu pracy
W trakcie pracy w domu ważna jest dyscyplina i zaangażowanie w realizowaniu obowiązków. Powinniśmy zachowywać podobnie, jak podczas pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Trzeba pamiętać, aby w godzinach pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Najlepszą metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową przerwą pomiędzy kolejnymi czynnościami i zablokowanie notyfikacji z portali społecznościowych.
Praca w domu a dress code
Dzień przesiedziany w dresie pomimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może niekorzystnie wpływać na terminowe wykonywanie obowiązków. Domowe ciuchy mogą może być tak wygodny, że będzie powodować rozleniwienie. Aby temu uniemożliwić warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeżeli w czasie pracy prowadzone są zebrania przez internet. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji między współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na system zdalny znikają tradycje biurowe np. poranne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście podczas przerwy obiadowej czy dojazd. Do zachowania dobrych relacji ze współpracownikami warto zastosować darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności porozmawiania jednocześnie z dużą grupą pracowników, łatwiejsze będzie spotkanie online przez Google Meet, Skype czy Zoom. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z pracy również tematów osobistych. W pracy z domu nadzwyczaj ważne jest zachowanie należytego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy sporadycznie spotykamy z innymi znajomymi.